Tapahtui tänään luontoikkunareissulla… (suoria lainauksia lapsilta) Metsänlaitaa kulkevalla polulla. – Hiljaa!!! Tuolla on orava -Missä??? (* 8 lasta) – Tuolla puussa (onhan siellä ja otus tekee vielä komean hypyn seuraavan puun oksalle) – Se on liito-orava – Eikä ole. Kun sillä ei ollut niitä juttuja. – Mitä juttuja? – No semmoisia…. siiven tapaisia …
Aloitamme jokaisen aamun penkkijumpalla: maanantaina matalalla (taivutetaan kädet melkein lattiaan) tiistaina tähdissä (kädet kurottavat mahdollisimman korkealla) keskiviikkona keskellä (taputetaan massua) torstaina tuollapäin ( käsien heilautus laajassa kaaressa) perjantaina pyllynalla (istutaan käsien päälle) lauantaina lattialla ( taputetaan käsillä lattiaa) sunnuntaina sylissä (nostetaan jalat syliin) Jumppailun jälkeen selvitetään ja rastitaan tavallisesta seinäkalenterista päivämäärät sun muut ja …
”Sitten pannaan tämä Mikki hiiri… ”, palomies esittelee ja kiskoo kypärämyssyä päähänsä paloauton vierellä. Eturivistä kalustoesittelyä seuraavat eskarit alkavat hihittää. ”Mitä? Ei se ole meidän keksimä nimi. Eikös teilläkin ole talvella tämmöiset? ”, palomies hämmästelee. Niin tai näin, vielä iltapäivälläkin juuri Mikki hiiri on koko vierailusta parhaiden mieleen jäänyt juttu. Vaikka kyllä hätänumerokin muistetaan ja tietysti läksy: opettele …
Kirjainten maisteleminen on jännittävää. Kokeile vaikka, jos et usko! Missä kohtaa on kieli A:ssa ja missä I:ssä? Miten se sinne osaa mennä? Ja löytyvätkö suusta oikeasti kaikki kirjaimet? Tämän päivän kirjainilottelussa teimme mutustelun lomassa myös aivan jättimäisen I:n yhdeksän eskarin yhteistyönä. ”Tämä on ihan Rauhion kokoa” kuuluu lattialta, missä tikkusuora jono halkoo kaksi huonetta päästä päähän. …
Ensin ilmassa on lievää hämmennystä, kunnes ilo karkaa kattoon asti. JEEEE!!!!! Kaikki eskarin koulukyydit ovat saavuttaneet malttimittareihin tumman vihreän (suorituksena parhaista parhain) niin eilisen iltapäivän kuin tämän aamun kyydeistä! – Miten te sen teitte? – Me tervehdittiin, kun mentiin kyytiin. – Ja kiitettiin kanssa. – Ja sanottiin hyvää päivänjatkoa. – Ja vähän laulettiin. PuuhaPeteä. Entä …
Eskarit jaettuna kahteen ryhmään, kasa lautoja, suorakulmia, timpurinkyniä, laatikko nauloja, vasaroita ja yksi ope. Maailma on pullollaan jos jonkinlaista viihdykettä ja elektroniikkaa, mutta eipä vaan ole vasaran voittanutta! Naulaaminen on eskari-ikäiselle niin kertakaikkisen näkyvää ja hetkessä palkitsevaa hommaa, ettei edes naulan vääntyminen poikittain vinoon sureta. Varsinkin kun ryhmästä löytyy siihenkin heti apu: ”Sen voi vääntää irti tai …
Liikuntasalissa oli tänään keskittynyt meininki, kun haltuun otettavana oli temppurata: puolapuut, trampoliini, hyppypatja, renkaat, liukumäki, tunneli… Ohjeita oli vain kaksi: keskity omaan tekemiseen ja anna kaverille työrauha. Hikipäässä ja ilolla jokainen eskari viipotti menemään reilun puolituntisen rastilta rastille ja mahtavia onnistumisenkokemuksiakin koettiin. Ekstarasuperhypermukavaa oli sekin, että koko porukalle sai antaa ISOA peukkua maltista, turvallisesta toimimisesta sekä kaverin kannustamisesta! …
Esiopetuksen yksi tärkeä tavoite on vahvistaa lapsen juuria omaan kotiseutuun. Siispä heijastinliivit päälle, eväät reppuun ja eskarin lähiympäristöä tutkailemaan. Tavoitteena havainnoida ja valokuvata, millaisia rakennuksia reitin varrelle sattuu. Ensin pohjustusta: – Mikä on rakennus? Vastauksia ihan satelee: talo, sauna, navetta, mökki, aitta, leikkimökki…. – Teltta – Ei se ole rakennus, kun siinä on kangasta. -Mutta siinä …
Iltapäivä on jo pitkällä ja pian taksit kaartavat eskarin pihaan. Mitäs me ollaan tänään… Olemme ottaneet käyttöön malttimittarit taksikyytejä koskien, tutkineet kirjainten ja numeroiden eroja sekä opetelleet ykkösen, etsineet kepin (pidempi kuin vaaksa, mutta lyhempi kuin kyynärä) ja askarrelleet siitä Rasalan-käärmeen, leikkineet…. ”Tänään on ollut muuten aika leppoisa päivä”. Toteamus saa hyväksyvää mutinaa sieltä ja täältä, keskittyneen …
Valo on aika itsestään selvä asia, paitsi kun sitä ei ole. Eskarit tiesivät heti, että pimeässä ilman valoa voi helposti kaatua, eksyä tai törmätä. Asian tutkimiseksi kurkistelimme kuitenkin vielä pimeänlaatikkoon, jossa ei aluksi näkynyt sitten yhtikäs mitään. – Onkohan se sitten tyhjä? – Ei. Koska siellä kolisee. (hieno päätelmä) – Siellä näkyy tutti. ????hihitystä?????hihitystä??? Tuttia …
Kävimme tänään eskareiden kanssa vakavan keskustelun siitä, miksi autossa kuljettajalle pitää aina antaa keskittymisrauha: on ratin takana sitten äiti, isi, kummi, mummi tai koulutaksinkuljettaja. Ja eskarissa kun ollaan, niin tietysti teoria vahvistettiin käytännönkokeella. Mielikuvitusratit siis käsiin ja menoksi. ”Turvavyö kiinni ja silmät tiehen. Muista ohjata” ja sitten yllättäen takapenkillä alkaa meteli, räpätys ja riekunta. Päät kääntyvät ja …
Leikkiminen on eskareista mukavaa, yleensä. Mutta joskus juttu ei vaan lähde porukalta luonnistumaan, vaikka idea olisi miten hyvä. Alkaa ” juupas eipäs ja kuravettä päälle”-kamppailu, jossa äänet kohoavat ja harmitus on herkässä. Ja aikuista tarvitaan tuomariksi tuon tuosta. Tai… – Pakatkaapa tämä teidän hienosti rakentama matkailuauto, nimittäin nyt lähdetään kalareissulle Lappiin! Alkaa hillitön tohina, kun suurelle patjalle kerätään …
Saatatte muistaa, kuinka elokuussa ystävykset keltainen ja sininen muodostivat yhdessä uuden värin, vihreän. Tänään lähdimme kokeilemaan mitä tapahtuu, jos mukaan otetaan vielä uusi ystävä, punainen. ”Meneeköhän vihreä nyt ihan pilalle vai mitä tapahtuu?” Ennakkoon arvioiden mielipiteitä oli molempiin suuntiin, mutta kokeilemista pitivät tärkeänä kaikki. ”Meneekös muuten teidän leikit pilalle, jos mukaan tulee joku uusi?” On mielenkiintoista, että …
Alkaako se A:sta? Ei suinkaan, vaan jo kauan ennen sitä. Monilukutaito pohjautuu lapsen kokonaisvaltaisesti havainnoimaan maailmaan, jossa eri tavoin ilmaistut asiat kutoutuvat vähitellen ”silmukoista sukiksi”. Monilukutaito on alati karttuva keräilyerä luettua, piirrettyä, puhuttua, laulettua, kerrottua ja esitettyä viestintää ja perinteinen lukutaito siis vain yksi osa tätä suurta ajattelun ja kommunikaation oppimiskokonaisuutta. Johan pompsahti teoreettiseksi…mutta ei hätää, käytäntö on …