Yleinen

Mind map

12.01.2018, Heidi

Tammikuu on eskarissamme “oppimisentutkimuskuukausi” ja siihen liittyen teimme tänään mind mapin eli ajatuskartan. Tarvitsemme tätä taitoa nimittän vääjäämättä, kun aloitamme pian tähtieskaripäivät, jolloin jokainen eskari saa vuorollaan olla eskarilla oikea superstar, yhden päivän ajan. Mutta mind mapista. Kokosimme ensin yhden harjoituksena yhdessä taululle:

Sana on KOULU. Mitä te jo tiedätte tai ajattelette koulusta?

-Siellä on läksyjä

-Englanninkokeet

-Ruotsin kieltä

-Tehtäviä

-Vironkieltä

-Puukäsitöitä

-Askartelua

-Ulkona niitä…välitunteja

-Pitää viitata

Tauluhan siinä meinaa loppua kesken, kun eskarit saavat kiinni ideasta. Eikä kartan kasvattaminenkaan tuota haastetta

-Otan vaikka tuon viitata. Mitäs siitä tietäisitte?

-Sillon kun on ajatus, niin sillon viitataan

-Nostetaan se käsi

Ok, homma selvästi hoksattu. Otetaanpa siis jokaiselle puhdas paperi ja kirjoitetaan sen keskelle sana:KISSA. Ja huom. Hienosti maistuvat jo kirjaimet suussa, hyvä eskarit! Jokainen saa nyt alkaa laatia omaa karttaa ajatuksella,”Mitä tiedän kissasta?” Omat tiedot laitetaan ylös piirroksin ja toki halukkaat/osaavat saavat myös kirjoittaa. Sitten jokainen pääsee taululle esittelemään oman karttansa ja arvatkaas miten hämmentävän hilpeää on, että kaikkien kartassa on jotain, mitä muut eivät ole hoksanneet tai tienneet. Ja tietoahan eskareilla on hirmuisesti: kissalla on viirut silmät, häntä, neljä jalkaa, se saa pentuja, kissa syö ja nukkuu, pitää laiskottelusta, syö kalaa&naksuja&kissanruokaa, juo vettä tai maitoa, kissalla on turkki, kissa ei voi olla oikesti violetti, kissa osaa kiivetä puuhun, kissa ei aina pääse alas puusta, maukuu, tarkka kuulo, tarvitsee oma pedin tai sohvan, elää yöllä, voi olla nimeltään Väinö, sillä on häkki tai koppi….Voi kissa Kirnauskis miten hienoja karttoja papereille onkaan piirtynyt.Ja miten paljon tietoa vaihtuu, kun niitä esitellään ja tutkitaan yhdessä. Mind map, tätä me hyödynnetään vielä monta kertaa!

 

Ruokailussa suuri ilonaihe ovat sitten letut. Kas hernekeittopäivänä on aina lettujakin. Mutta yksi asia kyllä huolettaa eskareita, nimittäin,miksi nyt saa ottaa vain neljä lettua, kun ennen on saanut viisi. Täti ei tiedä, mutta lupaa selvittää asian. Sen sijaan paljon hauskempi matikka-asia onkin sitten koko koulun yhteiset “Sata päivää sujuu”-purkit, joihin onnistuneiden päivien marjoja on jo kertynyt 49.

-Puuttuu enää…

-Oota…

-41!

-Ei. Kun noita purkkeja on vielä viisi ja sitten tuo yksi

-Niin. 51 tietysti!

 

Iltapäivä pyhitetään leikille, johon saadaankin ihan uusia tuulia, kun täti toi kirkolta kaksi suurta pahvilaatikkoa.

-Tehdään niistä talo

-Tai raketti!

Hih, vaatii lähes barrikadin, että täti saa taipatuksi litistetyt laatikot edes välttävään kuosiin.

-Saako ne koristella?

Saa tietysti, mutta sovitaan, että jätetään se vasta ensiviikkoon, koska muutoin ei taloilla ehtisi leikkiä yhtään.

 

Päivän lopuksi meidän on tehtävä vielä oikein superhypernopea pikasiivous, kun sisäilmaa tutkiva tutkija pistäytyy kontrollikäynnille. Huiskis vaan ja hommahan hoituu. Vielä ehditään pienet leikit pihan kinoksissa ja sitten onkin jo aika suunnata kotiin. Täti esittää varmistuskysymyksen taksinovelta:

-Mitä pitää muistaa maananataina mukaan?

-Luistimet! (*monta)

 

V&I kijoittelee  Heidi

Ruokana hernekeitto, siivumakkara, kurkku, ruisleipä ja letut hillolla


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *