Torstai taitaa olla eskariviikon superhyperpäivä. Ainakin jos mittarina toimivat päivän vakiopuuhat: kirjastoauto ja puukäsityö. Voi nenä ja neljäsataa hammasta, miten nikkarointi oikeilla välineillä voi viedä mennessään! Mutta nyt minä hiukan loikkasin, joten palataanpa aamuun.
Kirjastoautossa oli tänään odottava tunnelma, koska aika moni eskari sen sai: ikioman kirjastokortin. Ja sillä pääsi vielä lainaamaankin! Myös itse asiointi onnistui mallikkaasti, sillä viimeisen lainaajan jälkeen Pekalla oli painavaa asiaa: ”Tervetuloa kirjastoauton asiakkaaksi. Tänään sujui oikein mukavan rauhallisesti, joten annetaan siis tämmöinen…”
-Kk-merkki!!!(*monta)
-Moneskos se jo on?
-Neljäs
Pekka haluaa myös tietää, että montako eskarit tarvitsevat lisää ja mitä sitten seuraa. Täti selventää, että kaksitoista on tavoite. Ja sen jälkeen seuraa…
-Mukavuustunti.
Seuraavaksi otetaan eskarilla hiukan omia hommia, joissa edelleen ehdoton suosikki ovat värityskuvat. Ei siis muuta, kuin naputellaan googleen hakusanoja: Bugatti, Frozen, Pegasos, merenneito…On se ihmeellistä, että aina kone löytää jokaiselle jotain mieluista. Mutta värityshommiin liittyivät myös päivän matikkahommat, joissa lähdimme aluksi miettimään, että mitä numerot oikein ovat. Ensin halukkaat pääsivät laittamaan taululle haluamiaan numeroita, sitten vähän peukuteltiin väitteitä:
-Kissa on numero
Peukut osoittavat alas
-Mopo on numero
Peukut osoittavat taas alas
-Seitsemän on numero
Peukut oikein ponkaisevat pystyyn
jne. Hilpeää.
Selviää myös, että eskrit ovat nähneet numeroita monissa paikoissa: eskarin taululla, seinäkaleneterissa, rahoissa jne. Hyvä. Tämän pohjatyön kautta päästiin sitten kynähommiin, joihin liittyi tietysti taas mahdollisuus tehdä lisätehtäviä. Oman innostuksen mukaan.
Ulkoilulle lähdettäessä todettiin oikein porukalla, että syksy on tosiaan tulossa, kun takkia piti kiskoa jo tiukasti päälle ja moni kaipaili sormikkaitakin. No, keinunta, naruhyppely ja muu liikunta pitivät onneksi huolta siitä, ettei kukaan sentään jäätynyt ihan tänköksi.
Ja sitten vielä lopuksi se puutyö. Tästä kokemuksesta teille pahaiten osaavat kyllä kertoa nikkarit itse, mutta sen täti sanoo, että kylläpä eteni maltillisesti tälle päivälle suunniteltu pieni alkuverryttelynaulailu, oma geolauta. (apuväline, jota hyödynnämme kirjainten, numeroiden ja muotojen opettelussa) Samoin kuin hoituivat puutyöluokan välineet paikoilleen ja paikat siistiksi. Eskarille lähtiessä omaan lautaan naputeltuja nauloja myös lasketiin tarkkaan, oivallista matikkaa tähän päivään sekin. Eli suunnitelma olkoon seuraava: ensin tehdään valimiiksi geo-laudat ja sitten vuorossa on tarvitsemamme kenkäteline. Tältä porukalta se nimittäin hoituu, ilman epäilystäkään.
V&I kirjoittelee Heidi
-ruokana limekala, perunamuusi, salaatti, ruisleipä-